SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Tredjeparts-cookies blir kvar

Men vad betyder det egentligen för svenska företag?
Efter många år av fördröjningar och skiftande besked meddelade Google i somras att tredjeparts-cookies blir kvar. Analytics- och dataaktiverings-leverantören Piwik PRO:s vd Piotr Korzeniowski resonerar kring vad det betyder för privatpersoner i Sverige men också vad det innebär för svenska företag som jobbar med digital annonsering.

– Vi kan konstatera att Google lovade mycket, men till sist blev det ett platt fall när det kommer till utfasningen av tredjeparts-cookies. Ett besked som förvisso är välkommet av den digitala annonsindustrin, men det får samtidigt ses som ett misslyckande då många annonsörer hade räknat med en avveckling och följaktligen redan har anpassat sin annonsering och kommunikation, säger Piotr Korzeniowski, och fortsätter:

– Det är också viktigt att komma ihåg att problematiken när det gäller kvalitén i den tredjepartsdata som används kvarstår. Något som marknadsförare behöver vara medvetna om även framöver. Insamling av integritetsvänlig förstaparts-data kvarstår som den mest framtidssäkra formen av datainsamling.

När Google nu väljer att behålla tredjeparts-cookies finns det istället planer på en ny funktion i Chrome där användaren kan göra ”informerade val” om sitt webbsurfande.

– Hur detta kommer att drabba privatpersoner som besöker en webbplats återstår att se. Det vi vet är att annonsering med hjälp av tredjeparts-cookies kommer att finnas kvar som en av de primära formerna av marknadsföring. Samtidigt ser vi en försiktig uppgång i mer integritetsvänlig annonsering, som exempelvis kontextuell annonsering, konstaterar Piotr Korzeniowski, och tillägger:

– Oavsett vilken väg företagen väljer när det kommer till annonsering och marknadsföring är det viktigt att bygga förtroende med kunden och samtidigt följa gällande lagstiftning och regelverk. Därför är det viktigt att informera om vilken typ av data som samlas in, ge besökaren möjlighet att välja bort datainsamling, men också förklara varför data samlas in, avslutar Piotr Korzeniowski, vd på analytics- och dataaktiverings-leverantören Piwik PRO.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-06
Nytt cyberhot från Nordkorea kartlagtLanserar ramverk för informationsskyddAvanade utser Susanne till General Manager Riwal Sverige integreras med Cramo AB
2024-09-05
Nytt sortiment radarnivågivare YstaMaskiners nyhet för ökad klippkapacitetISCAR´s LOGIQ3CHAM-familj utökas 1KOMMA5° öppnar nordiskt showroomAntar gemensamt rollen som Newsecs VD
2024-09-04
Soft Touch AB i ett unikt samarbeteJordfelsbrytare Typ B 125APrecisionsmätning i mobila applikationerSå blev chiplets ny stand­ard i halvledarindustrin Söderberg & Haak välkomnar Terex Ecotecs
2024-09-03
EMC-Förskruvning i rostfritt stålUndvik fukt med SMC:s nya kondensdetektorArrangerar årets automationshändelseNy wifi-brygga till Yales Marknadstrenden för rostfritt stål
2024-09-02
Mobila arbetsplattformar Lösningar för eldrift och laddning Castellum fortsätter satsningarna på solel Panasonic har lanserat sitt Secure-sortiment Bedrägerier med QR-koder