SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Sverigepremiär för nya Renault Master

På Transportbilsdagen den 30 augusti
Fredagen den 30 augusti är det återigen dags för en Sverigepremiär från Renault i samband med Transportbilsdagen på Solvalla Travbana. Nya Renault Master gör entré och går in i en ny era.

Renault Master tar steget in i en ny tid. Den aerodynamiska formen är utvecklad i en vindtunnel för en ny effektiv design. Varenda detalj exteriört är utformad för att förbättra luftflödet och göra varje element mer aerodynamiskt.

På Solvalla visar vi upp Renault Master L2H2 skåp med 150 hk dCi-motorn som också går att provköra.

I kombination med ett nytt dynamiskt bromssystem förbrukar den 1,5 L (i dieselversion dCi 2L ¹) mindre bränsle. Den helt nya Blue 2 liters dieselmotorn med tre effektnivåer har tagits fram för att möta våra företagskunders förväntningar. Här kombinerar vi gemensamma funktioner som hög prestanda med körglädje och minskade CO2-utsläpp; 130, 150 och 170 hk. Förbrukningen har minskat med 1,5 liter per 100 km, vilket innebär att motorerna släpper ut 39 gram mindre CO2 per körd kilometer. Det finns ett val mellan manuell och automatisk växellåda. Automatväxellådan är en ny effektiv 9- växlad EAG9-låda som lanseras inom kort.

Nya Master kommer med ett omfattande utbud av versioner som uppfyller alla yrkesverksammas behov. Den finns i en mängd olika versioner, från 11 till 22 kubikmeter, med en 400 bredare sidodörr och upp till 100 mm längre last-yta – den längsta i sin kategori. Modellen har även en kortare hjulbas och en nydesignad framaxel, vilket innebär 1,5 meter kortare svängradie och oöverträffad manövrerbarhet.

Interiören

Hytten är designad utifrån föraren och ger enkel åtkomst till kontroller och skärmar. Ombord på nya Renault Master är likheten med komforten och kvaliteten på personbilar väldigt tydlig. Den s-formade instrumentbrädan ger gott om utrymme, 10-tumsskärmen OpenR-link den senaste tekniken och materialen har hög upplevd kvalitet. Ratten är bland annat hämtad från personbilarna och kan justeras i både höjd och djup för en optimal körställning.

Master är en arbetsplats, och det finns totalt 135 liter lagringsutrymme – vilket är 25 % mer än nuvarande Master. Och Master kan fungera som det dagliga kontoret. Mittsätet kan fällas ner så att det kan fungera som arbetsbord med plats för en bärbar dator och
det finns USB-C-portar för laddning av olika elelement.

Förarassistanssystem

Nya Renault Master erbjuder 20 förarassistanssystem som maximerar säkerheten för de som kör bilen och för medtrafikanter. Det finns bland annat automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare

Den oberoende organisationen Euro NCAP rankar Master högt för sitt "Safety Assist Performance" med 84 %. Nya Master erhåller bra poäng i alla aspekter av aktiv säkerhet som bedömts av Euro NCAP. Nästan alla kritiska ADAS-funktioner är standard och nya Renault Master får med ett välförtjänt högsta "Platinum"-betyg.

Nya Master E-tech electric

Nya Master kommer också med en elektrifierad drivlina; E-tech electric med 87 kWh-batteriet erbjuder upp till 460 km (WLTP). Prestandan har möjliggjorts tack vare dess "aerovan"-design och en ny fullt optimerad plattform som minskar energiförbrukningen med mer än 27% jämfört med den förra generationen. För att möta yrkesverksammas användarkrav uppgraderades drivlinans prestanda med en 300 Nm/105 kW/140 hk motor och ett transmissionssystem med en av de högsta utväxlingarna på marknaden för tunga elektriska skåpbilar. 87 kWh-batteriet ger en WLTP-räckvidd upp till 460 km (4T-versionen) vid blandad körning och hela 610 km vid stadskörning.

Välkommen att provköra nya Master på Solvalla. Här har vi även vårt övriga produktsortiment med t ex Kangoo E-tech Electric, Trafic E-tech Electric i olika versioner.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-09
Red Hat Enterprise Linux AI nu tillgänglig Felaktig konfiguration innebär riskHär får du köra berusad full(t) lagligt
2024-09-06
ISCAR QUICK-D-MILL Tillsammans på ProcessTeknik!Fördelarna med design Weld Defects - How to Fix Lack of Fusion QuicklyFörsta årliga utdelningen av "The Ownershift Prize"
2024-09-05
Nytt sortiment radarnivågivare YstaMaskiners nyhet för ökad klippkapacitetISCAR´s LOGIQ3CHAM-familj utökas 1KOMMA5° öppnar nordiskt showroomAntar gemensamt rollen som Newsecs VD
2024-09-04
Soft Touch AB i ett unikt samarbeteJordfelsbrytare Typ B 125APrecisionsmätning i mobila applikationerSå blev chiplets ny stand­ard i halvledarindustrin Söderberg & Haak välkomnar Terex Ecotecs
2024-09-03
EMC-Förskruvning i rostfritt stålUndvik fukt med SMC:s nya kondensdetektorArrangerar årets automationshändelseNy wifi-brygga till Yales Marknadstrenden för rostfritt stål