SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

ITV satsar på personalis­erad realtidsannonsering

Satsar på annonsering med SAS 360 Match
ITV använder SAS 360 Match för riktad annonsering i rekordvolymer av streamat innehåll.

Annonsörer flyttar i allt högre utsträckning sina budgetar till plattformar som kan erbjuda verifierade målgrupper och automatiserade annonsköp. ITV har tillsammans med SAS Institute framgångsrikt mött denna förändring i efterfrågan genom att satsa på storskalig personaliserad realtidsannonsering för streamingkonsumenter.

Streamingtjänster och Connected TV (CTV) ligger väl till för att kunna dra nytta av annonsörernas intresse om att kunna nå rätt målgrupp med automatiserade köp. Det går att åstadkomma enorma annonsresultat med dessa tjänster, men det förutsätter i sin tur en robust teknik som kan integrera internt utvecklade lösningar.

Ett år efter att ITV lanserat strömningstjänsten ITVX har man 40 miljoner registrerade användare. Dessa användare har tagit emot 2,7 miljarder strömningar, ett rekord för bolaget. ITVX utnyttjar SAS 360 Match, en tekniklösning som klarar att hantera riktade annonsbeslut i realtid och storskaliga leveranser on-demand och live simulcast. Lösningen kan också hantera komplexa affärsregler och kriterier.

– När vi stöter på en utmaning eller ser en möjlighet har vi en diskussion med SAS experter. Vi kommer ofta tillbaka med något bättre än vad vi tänkte. Tack vara detta samarbete har vi kunnat ligga steget före på marknaden, säger Alex Maison, Head of Digital Ad Platforms, ITV.

Ett exempel på en sådan innovation är Planet V, ITV:s egenutvecklade programmatiska plattform som ger annonsörer mängder med kampanjalternativ baserat på programinnehåll och publikdata. Planet V är nu Storbritanniens näst största programmatiska plattform och bygger på en integration med SAS 360 Match för annonsleverans och kampanjhantering.

– För oss är det viktigt att kunna utveckla saker i egen takt, Det är vi själva som ska definiera vår utvecklingstakt - inte en tredje part. Vi kan själva bygga det mesta som vi behöver för att komma ut på marknaden, fortsätter Alex Maison.

Framför ITV ligger nu också utvecklingen av adresserbar linjär annonsering. Det handlar om annonser som levereras som vanliga TV-sändningar men där olika annonser visas för olika hushåll som tittar på samma program. Detta uppnås genom digitalboxar och smart-TV-teknik som kan ta emot och visa annonser baserat på hushållets demografi, tittarvanor eller andra målgruppskriterier.

– Med den lösning som ITV har kan de visa annonser för sina kunder på en mängd olika digitala plattformar genom att aktivera den data de redan har i sin data platform, såsom segment, beteendedata och analytiskt härledda insikter, säger Thomas Karlsson, rådgivare inom customer experience, på SAS Institute.

– Vi är mycket stolta över vårt samarbete med ITV, som visar på hur avancerad dataanalys kan förändra och utveckla hur annonsering hanteras i ett komplext landskap för digital annonsering. Genom att implementera SAS 360 Match har vi hjälpt ITV sätta en ny standard för programmatisk annonsering, och vi ser fram emot att fortsätta stödja deras datadrivna innovationer framåt, säger Mari Nilsson Björkman, Global Industry Lead Telecom på SAS Institute.

Med SAS 360 Match kan ITV:
● Säkert prognostisera sin digitala publik och sitt annonslager över schemalagda program och on-demand-innehåll.
● Kontrollera sin strategi för intäktsgenerering från annonser med intelligent reklamstödd video on demand (AVOD) - även i en värld utan cookies.
● Leverera kontextuellt relevant annonsinnehåll baserat på djupgående analyser av tittarnas innehållspreferenser.
● Bygga en AdTech-stack med inbäddad annonseringsintelligens för att få kontroll över intäktsgenerering och det digitala annonseringsekosystemet.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-19
4 tips för att optimera webbtrafiken Banbrytande broprojekt
2024-09-18
Montico har startat en helt ny utbildningsformMotviktstruckar - gör informativa valVi ses på Scanautomatic och ProcessteknikEnkelhet i fokus En livsviktig säkerhetsåtgärd
2024-09-17
Olsons skapar nya relationer MCS Hyrsystem väl­komnar Anders Siktning och separering med siktskoporAvancerad chipmontering och kapslingKyocera nu certifierad DMG MORI-partner
2024-09-16
Unik satsning med en rullande mässmonterLyfta tungt?Hur man snabbt fixar svetsporer?Neobo har godkänts Ny rapport understryker hotet
2024-09-13
Water Jet Sweden lanserar produktnyhet TransformatorstationerSalesforce går all in på AI-agenterVerizon Business deltar på IBC2024 Plattformar för att skapa innehåll och samarbeta