SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Digitala marknadsplatser som drivkraft

För tillväxt och lönsamhet inom B2B
Ny undersökning visar att online-marknadsplatser är avgörande för att få fler kunder, erbjuda nya och förbättrade tjänster samt öka lönsamheten.

Igår, den 14 oktober, presenterades resultaten från rapporten Digital Sales Evolution in the European Channel, gjord av Channelnomics på uppdrag av Pax8. Undersökningen visar hur europeiska företag somlevererar IT-lösningar ser på användningen av digitala marknadsplatser, och hur dessa påverkar möjligheterna att skapa tillväxt. Enligt rapporten tror nio av tio europeiska företag att marknadsplatser kommer att påverka verksamheten positivt under de kommande fem åren.

Digitala marknadsplatser, alltså en plattform där flera säljare säljer sina produkter direkt till kunderna, har helt förändrat B2B-marknaden. Idag vill en övervägande majoritet av företag göra sina transaktioner via marknadsplatser eller motsvarande onlineplattformar.

”Företag som levererar IT-lösningar efterfrågar plattformar med heltäckande e-handelslösningar som levererar en sömlös onlineförsäljning, maximerar möjligheter till merförsäljning, och stärker relationerna till kunderna.” säger Ryan Walsh, Chief Strategy Officer på Pax8.

Att låsa upp marknadsplatsernas potential
31 %avföretagen svarade att de genererar mer än 20 % av sina intäkter från digitala marknadsplatstransaktioner. Undersökningen visar även att 86 % av företagen förväntar sig att deras användning av marknadsplatser kommer att öka under de kommande fem åren.

I undersökningen fick företagen även svara på vilka möjligheter som skapas av marknadsplatser och digitala säljplattformar. De största möjligheterna ansågs vara:

● Högreefterfrågan på professionella tjänster. Viktigast av allt för de europeiska företagen (45 %) var att en marknadsplats kan öka efterfrågan på tjänster. När företag i allt högre grad köper lösningar via digitala kanaler, kräver de ofta specialiserade tjänster för att integrera, anpassa och optimera dessa lösningar inom sina befintliga infrastrukturer. IT-företag som erbjuder dessa tjänster är väl utrustade att möta kundernas efterfrågan, och kan omvandla inledande produktsälj till löpande intäktsströmmar genom konsultation, implementering och
supporttjänster.

● Ökadlönsamhet. 42%svaradeatt en av de mest betydande möjligheterna med digitala försäljningskanaler är att få ökad lönsamhet. De digitala plattformarnas skalbarhet möjliggör att erbjuda sina produkter och tjänster på en global marknad, vilket ökar försäljningspotentialen och lönsamheten. Dessutom minskar marknadsplatser ofta den tid och de kostnader som går åt till kundförvärv, vilket gör att IT-leverantörer kan fokusera sina resurser på andra tillväxtområden.

● Bättreanalyser av kunddata förändrar hur företagen arbetar. 41 % tycker att data som genereras av plattformarna är centrala för utvecklingen. Det kan handla om exempelvis kundbeteenden, preferenser och köpmönster. Företag som levererar IT-lösningar kan analysera denna data och få insikter om kunderna, vilket gör det möjligt för dem att anpassa sina erbjudanden för kundgruppen, optimera marknadsföringsinsatser och öka kundnöjdheten. Kunddata kan på så sätt omvandlas till en viktig konkurrensfördel.

Viktiga faktorer för framgångsrik användning av marknadsplatser
När användningen av marknadsplatser ökar finns det ett antal faktorer som kan påverka framgången.
Några av de nyckelfaktorer som framhålls i rapporten är:

● Kundrelationer i fokus. Viktigast av allt var kundrelationerna (45 %), och många av företagen menar att ett av de viktigaste fokus vid strategiska förändringar i verksamheten är just kundlojalitet och nöjdhet. Detta anses vara avgörande för att upprätthålla tillväxt i en konkurrensutsatt marknad.

● Innovation av företagets produkter och tjänster. Näst viktigast (43 %) var produkt- och tjänsteinnovation, där företagen ständigt finslipar sina erbjudanden för att möta de unika kraven kunder har. Utvecklingen behöver gå snabbt, och man behöver ha stort fokus på anpassning för att kunna reagera snabbt på kundernas behov.

● Utveckling och utbildning för medarbetare. Även medarbetarna är viktiga för företagen (40 %), med fokus på personalutbildning och kompetensökning. För att klara utmaningarna vill manatt teamen utrustas med de färdigheter som behövs för att effektivt navigera på digitala försäljningsplattformar och utnyttja nya verktyg och system.

“Det är tydligt att det finns en växande betydelse av digitala försäljningsplattformar för att omvandla go-to-market-strategier och optimera kundupplevelsen. Det kan ge värdefulla insikter i hur företag kan skala upp effektivare, få tillgång till värdefulla kundinsikter och skapa nya intäktsströmmar.”

säger Larry Walsh, VD och chefsanalytiker på Channelnomics.

Läs mer och ladda ner rapporten Digital Sales Evolution in the Channel.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-10-08
Ta steget upp till nästa funktionsnivå Högtrycksmunstycken:Vi presenterar CoroMill® MS20 Sveriges främsta experter samlasRelining
2024-10-07
Så löser Siemens lagringsutmaningarBetalningsindustrin står inför en ny världsordning HMS Networks förvärvar PEAK-System Technik Nyheter från BrysselAWS skapar AI-driven superhjärna för Formel 1
2024-10-04
Moussi Montage lanserar ny serie Så kringgår spammarna skräppostfiltrenLeveransproblemen som hotar e-handelns tillväxtLanserar nya Optimizely Personalization Förvandlar kontor till nytt Scandic Go-hotell
2024-10-03
Moussi Montage Intro­ducerar nya fönstergaller Vinning satsar på "Närskrotat"OilQuick auktionerar ut rosa Grab John-skopa Gnosjö Automatsvarv­ning går mot strömmen Besök vår monter på Scanautomatic!
2024-10-02
Moussi Montage förbättrar smidstjänster The Future of Automation and DigitalizationOMP deltar i byggandet av en fiskväg Nytt strategiskt partnerskapASSA ABLOY på Skydd