SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Åtta av tio företag saknar AI-ansvarig

Visar en undersökning av dataanalysföretaget Qlik
Åtta av tio svenska företag har ännu inte utsett en särskild person som strategiskt ansvaring för AI. Det visar en undersökning som Mantap har genomfört med 300 chefer på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.

Trots att AI har fått ett stort genombrott de senaste åren uppger bara två av tio (20%) att de har utsett en person som ansvarig för företagets AI-arbete. Ännu färre (8%) har ett dedikerat team som ansvarar för AI-användningen på företaget.

En av respondenterna som inte har utsett någon AI-ansvarig svarar i undersökningen att “AI är ett nytt område för oss och vi tar oss tid att förstå våra behov.”

Bland de företag som har utsett en AI-ansvarig svarar en chef att hen har bestämt sig för att ta in ny kompetens för att AI är ett så pass nytt område och att ”många på företaget inte kan något alls om det”. Ett annat svar lyder: “Ett stort och viktigt område som behöver skötas på bästa sätt”.

– Att anställa en AI-ansvarig säkerställer effektiv resursanvändning, etisk användning av AI och anpassning till strategiska mål. När AI-landskapet fortsätter att utvecklas kommer organisationer som prioriterar rollen som AI-ansvarig att vara bättre positionerade för att utnyttja den fulla potentialen med AI, säger Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.

Få företag har AI-regler
Även om en stor andel av de tillfrågade i undersökningen inte har utsett någon AI-ansvarig har många redan börjat lägga resurser på tekniken. I samma undersökning uppger hälften av företagen (53 procent) att de har investerat i generativ AI och en tredjedel (33 procent) att de under 2024 planerar att lägga upp till 5 miljoner kronor på tekniken.

Men på många företag i Sverige saknas det ändå regler och riktlinjer för hur de anställda ska använda AI. Bara 18 procent har sådana riktlinjer, resten saknar det. Av dem som har regler nämner några att de kräver att de anställda har korrekt utbildning för att använda AI och på en del bolag behöver de gå via den AI-ansvarige.

– Många företag har studerat användningsområden för generativ AI, kanske också valt vilken generativ AI-applikation som fungerar. Nu handlar det om att få ut det mesta möjliga av sina investeringar. Några områden som kommer att bidra till framgång är en AI-kompetent arbetsstyrka, stark datakvalitet och styrningsprocess samt en kombination av strukturerade och ostrukturerade data som till exempel databaser och tabeller, säger Dan Sommer.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-05
En storspelare i stål- och plåtbranschenFörnyar Solitas Azure Analytics specialisering Lanserar industriella OLED displayerEU:s nya AI-lag har ingen påverkan Consilium köper Daspos
2024-09-04
Soft Touch AB i ett unikt samarbeteJordfelsbrytare Typ B 125APrecisionsmätning i mobila applikationerSå blev chiplets ny stand­ard i halvledarindustrin Söderberg & Haak välkomnar Terex Ecotecs
2024-09-03
EMC-Förskruvning i rostfritt stålUndvik fukt med SMC:s nya kondensdetektorArrangerar årets automationshändelseNy wifi-brygga till Yales Marknadstrenden för rostfritt stål
2024-09-02
Mobila arbetsplattformar Lösningar för eldrift och laddning Castellum fortsätter satsningarna på solel Panasonic har lanserat sitt Secure-sortiment Bedrägerier med QR-koder
2024-08-30
New structure in PROFIBUSRobotCenter Laxå AB säljer ny stationBevegos resa fortsätterStörsta hamn­utbyggnaden på 40 årBerghs och Svensk Form skapar designutbildning