SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Svenska företag investerar i generativ AI

Men de flesta saknar AI-strategi
Hälften av svenska företag (53%) har investerat i generativ AI, trots att bara en femtedel (22%) har en AI-strategi. Det visar en undersökning med 300 chefer av undersökningsföretaget Mantap, på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.

– De flesta organisationer har börjat förstå hur de bäst kan utnyttja generativ AI. Även om den inledande entusiasmen finns kvar, förstår cheferna att de måste omge dessa verktyg med rätt datastrategier och teknik för att fullt ut förverkliga deras transformativa potential, säger Dan Sommer, chef för omvärldsbevakning på Qlik.

Av de svenska företag som har investerat i generativ AI har drygt hälften (55%) investerat upp till 5 miljoner kronor, en femtedel (18%) har investerat 5-20 miljoner kronor, drygt en av tio (14%) har investerat 21-100 miljoner kronor medan en liten del (2%) har investerat över 100 miljoner kronor.

Under 2024 planerar en tredjedel (33%) av företagen att investera upp till 5 miljoner kronor i generativ AI, 16% planerar att investera 5-20 miljoner kronor, cirka en tiondel (8%) planerar att investera 21-100 miljoner kronor, 1% planerar att investera över 100 miljoner kronor, medan 32% inte har någon budget och 10% uppger att de inte vet.

Skapa innehåll det största användningsområdet
Det främsta användningsområdet för generativ AI är att skapa innehåll, vilket ungefär hälften (49%) har svarat. Övriga områden är chatbot (38%), analys (26%), skriva programkod (21%) medan runt 10 procent uppgav andra områden.

Av de företag som ännu inte investerat i generativ AI uppger ungefär två tredjedelar (68%) inget tydligt användningsområde, nära en tredjedel (31%) svarar inte tillräckligt med resurser, drygt en av tio (13%) uppger oro för datasäkerheten, medan nära en av tio (9%) uppger regulatorisk osäkerhet (9%).

Nära hälften (43%) av de företag som ännu inte investerat i generativ AI har i dagsläget inga planer att göra det framöver, omkring en tredjedel (35%) överväger att göra det om mer än tolv månader, medan runt en femtedel (22%) överväger att investera i generativ AI inom de kommande tolv månaderna.

– Investeringsviljan och resurserna finns där, men många väljer att vänta tills rätt användningsområden för generativ AI identifierats, kanske också vilken generativ AI-applikation som fungerar. Det handlar om att få ut det mesta möjliga av sina investeringar och nya användningsområden framkommer varje dag. Andra kritiska områden som kommer att bidra till framgång är en AI-kompetent arbetsstyrka, stark datakvalitet och styrningsprocess samt en kombination av strukturerad och ostrukturerad data, som till exempel databaser och tabeller, säger Dan Sommer.

Svenska företag ligger efter
Många svenska företag efter i ett globalt perspektiv när det gäller både investeringar och strategier för generativ AI, vid jämförelse med en tidigare undersökning från förra året. De flesta företag (79%) har investerat i generativ AI, medan nära hälften (44%) saknar AI-strategi. Det visade en global undersökning med tyngdpunkt i Nordamerika från augusti 2023, på uppdrag av Qlik.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-10
LG på IFA 2024
2024-09-09
Vibrerar din pump? Safe Control blir en del av GBA GroupInviger utbyggnad av fabriken i ArvikaLicenssvets – det är det och så fungerar det!Eaton lanserar 5P Gen 2 UPS
2024-09-06
ISCAR QUICK-D-MILL Tillsammans på ProcessTeknik!Fördelarna med design Weld Defects - How to Fix Lack of Fusion QuicklyFörsta årliga utdelningen av "The Ownershift Prize"
2024-09-05
Nytt sortiment radarnivågivare YstaMaskiners nyhet för ökad klippkapacitetISCAR´s LOGIQ3CHAM-familj utökas 1KOMMA5° öppnar nordiskt showroomAntar gemensamt rollen som Newsecs VD
2024-09-04
Soft Touch AB i ett unikt samarbeteJordfelsbrytare Typ B 125APrecisionsmätning i mobila applikationerSå blev chiplets ny stand­ard i halvledarindustrin Söderberg & Haak välkomnar Terex Ecotecs