SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Insiktsdriven databas

Dramatiskt lyft för ICA:s kundengagemang
ICA Gruppen, ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa, har valt TCS för att skapa bättre upplevelser för sina kunder. Målet med samarbetet handlar om bättre insikter om kunderna, bättre system för mer relevanta erbjudanden och kampanjer. Resultatet är en plattform vars kunddata och insikter bidragit till att öka kampanjengagemanget från 22 till 42 procent.

Med sin nya dataplattform kan ICA använda en mer riktad personlig marknadsföring samtidigt som företaget har möjlighet att mäta kundernas engagemang. Det ger en grund för algoritmiska rekommendationer som möjliggör hyperanpassade kampanjer. Dataplattformen hjälper också ICA att identifiera och avsluta kampanjer som inte presterar enligt målen. De kampanjer som ligger i botten vad det gäller kundengagemang och intäkter avslutas löpande. TCS Customer 360 framework-aktiverade dataplattform förser marknadsavdelningen på ICA med nyckeldata om kunder, erbjudanden och kampanjer, vilket gör att avdelningen kan nå ICA:s kunder med relevanta och personliga erbjudanden.

Bakgrunden till hela förändringsarbetet handlar om att ändra organisationen till att bli mer datadriven kombinerat med en förbättring av ICA:s lojalitetsprogram. Utmaningen för att lösa det handlar i sin tur om en mer enhetlig och heltäckande vy med insikter om företagets kunder. För att komma till rätta med detta utvecklade TCS en plattform för dataanalys som ger en enhetlig vy för kunddata, i nära på realtid. Något som gör ICA till en mer datadriven organisation med djupare och mer precisa insikter om kundernas behov. Därtill har TCS på ett djupare plan även analyserat ICA:s kundstrategier för att identifiera eventuella luckor. Resultatet är en dataplattform som nära på i realtid ger en 360-graders kundvy.

ICA gruppens dataplattform är i dag grunden för samtliga kunddata och -insikter och nyttjas för alla ICA:s marknadsaktiviteter. Insikterna bidrar till att skapa bättre kampanjer och samtidigt stärka ICA:s lojalitetsprogram. TCS stöd har gjort det möjligt för ICA att optimera digitala marknadsföringsstrategier genom att utnyttja kurerad kunddata. Något som resulterat i ett dramatiskt ökat kundengagemang genom riktade marknadsföringskampanjer. Andra fördelar med den nya dataplattformen är:

• Kampanjkommunikationscykler nästan i realtid
• Över 800 mätbara kundattribut
• Årliga kostnadsbesparingar i licenskostnader på 1,6 miljoner SEK
• Fem aktiverade kontaktpunkter för att spåra kundbeteende

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-09-19
Dana Lim utökar 4 tips för att optimera webbtrafiken Banbrytande broprojekt
2024-09-18
Montico har startat en helt ny utbildningsformMotviktstruckar - gör informativa valVi ses på Scanautomatic och ProcessteknikEnkelhet i fokus En livsviktig säkerhetsåtgärd
2024-09-17
Olsons skapar nya relationer MCS Hyrsystem väl­komnar Anders Siktning och separering med siktskoporAvancerad chipmontering och kapslingKyocera nu certifierad DMG MORI-partner
2024-09-16
Unik satsning med en rullande mässmonterLyfta tungt?Hur man snabbt fixar svetsporer?Neobo har godkänts Ny rapport understryker hotet
2024-09-13
Water Jet Sweden lanserar produktnyhet TransformatorstationerSalesforce går all in på AI-agenterVerizon Business deltar på IBC2024 Plattformar för att skapa innehåll och samarbeta